Öppen trädgård söndagen den 11 augusti 2019

Söndagen den 11 augusti avhölls Öppen trädgård med Eva Danielson som ansvarig. En vattenkanna vid grinden betydde välkommen in!

Så här skriver Eva om dagen:

"Visserligen har det närmast blivit tradition att det ska regna när föreningen har Öppen trädgård, men heldagsregn under själva jubileumsårets öppna trädgårdar var väl ändå att ta i. Men det var så prognosen såg ut hela veckan innan, och vi hade väl resignerat litet var. Inte undra på att man blev häpen över att vakna till helblå himmel på söndag morgon! Visserligen dök det snart upp moln, men regn på allvar kom först under visningens allra sista timme, och det var soligt och varmt långa stunder.

Prick klockan 11 dök första besökaren upp hos mig, och jag såg att flera andra hade fått ivriga besökare redan innan dess. Och de fortsatte att strömma till! Alla verkade vara på ett strålande humör. Kanske var de lika lättade som jag över att vi mot alla odds slapp få hela söndagen saboterad av regn. Så många besökare har föreningen nog aldrig haft på Öppen trädgård. Skriverier i lokalpressen och på vår hemsida, plus alla affischer, bidrog förstås.

Besökare fortsatte att strömma till även sedan det börjat regna! Det var barnfamiljer, hundägare, kompisgäng, trädgårdsnördar och kolonister från andra föreningar som dök upp under dagen, bland många andra, och alla tyckte de att vi har det jättefint här i området, och så många snygga trädgårdar! Jag var helt euforisk över entusiasmen och beklagar bara att inte fler hade unnat sig att delta i detta nöje.

Också den lilla utställningen i föreningsstugan blev riktigt välbesökt. Dagen var helt klart en succé!"

Här kommer några bilder från några av de trädgårdar som medverkade:

Flera av de deltagande kolonisterna var nya medlemmar i föreningen och bjöd in besökare till trädgården för första gången. En av dem var Mari som fick många intresserade, säkert efter uppropet på eget anslag om önskan att få råd och tips om hur "den glömda lotten" skulle åtgärdas, som hon själv uttryckte det.

På lotten bredvid fick Anna också många besök, nyfikenheten var stor på hennes nyanlagda damm, men också på hennes odlingar.

Kerstin är en av de nya kolonisterna som liksom Anna använder den största delen av sin lott för odling av nyttoväxter.

Ett flertal av besökarna anmälde sitt intresse att bli kolonister till Krista som ansvarar för intresselistan.

Per-Åke som också är nybliven kolonist visar här den nyanlagda blomsterrabatten.

Linda på lotten bredvid fick hantera många besökare i sin fina trädgård.

Lena fixade planteringen under kolonigrannen Valentinas besök. Många andra kolonister passade på att besöka varandra under dagen.

Mattias var en av dem som välkomnade några av föreningens medlemmar in till sin magnifika trädgård.

Här är en av dagens minsta besökare på väg in i trädgården hos Gunnel som visar vägen.
Foto: Peter

Vädret var opålitligt under dagen, men i Annikas trädgård strålade solen...

...men så kom regnet! Här hos Eva med besökare som varit förutseende.

Under dagen visades i föreningsstugan en intressant utställning om föreningens 100 år. Det är Tom som samlat och iordningsställt material från gamla tidningar och dokument. Kerstin och Mari var några av dagens alla intresserade.